13 юни 2016 – понеделник
Време е да продължа да разглеждам галериите в Мюнхен, но
понеделник е почивен ден за повечето музеи и галерии по света и тукашните не
правят изключение. Има две изложбени зали, в които се представят временни
експозиции – Кунстхале и Хаус дер Кунст и те са отворени в понеделник.
Аз
реших да отида в Хаус дер Кунст, защото имам уговорка с Албена Бонева, в
следващия понеделник заедно да посетим Кунстхале, където има голяма изложба на
испанския художник Хоакин Сороя. Открих на картата, че Хаус дер Кунст се намира
в центъра на града, до южния край на Английската градина. Въпреки, че днес денят пак беше мрачен и дъждовен, аз реших да се движа пеша и
да мина през Английската градина от голямо езеро Клайнхеселохер, до южния ѝ
край и така да стигна до Хаус дер Кунст.
Градината и езерото изглеждаха много по –
различно, в сравнение със слънчевия петък, когато идвах тук да рисувам. В
днешния мрачен понеделник всичко беше много по – приглушено. Почти нямаше хора
в градината. Пред мен по алеята вървяха прегърнати младоженци, придружени
единствено от жена с фотоапарат. Двойката изглеждаше странно, защото булката
беше по – едра и по – висока от жениха. Тя беше облечена в лека светло-лилава
рокля с презрамки, а момчето беше в строг, официален костюм. И двамата бяха
окичени с китки от бели и лилави цветя. Видях как позираха за снимка,
прегърнати на фона на езерото. Лицата им излъчваха истинска радост и щастие,
въпреки мрачния ден и липсата на публика.
Вървях и реших да мина по непознати алеи, за
да разгледам нови за мен детайли от градината. Неусетно стигнах до река Изар и
тръгнах по алея край реката. От време на време слънцето пробиваше облаците, но
нямаше надежда да огрее повече. В едно от тези кратки просветвания забелязах,
че сенките на дърветата не падат срещу мен в контражур. Погледнах часовника –
12.30 - обедно време беше. Сетих се, че ако се движа на юг към центъра на
града, би трябвало да вървя срещу слънцето, а аз бях поела точно в обратната
посока. Спрях и направих снимка на реката в посоката, която трябваше да
изоставя. Нататък, в далечината се виждаше интересен закрит мост.
Река Изар - на север, по течението. |
После се върнах обратно
и скоро се убедих, че правилно съм се ориентирала по оскъдните сенки на
дърветата. Излязох близо до канала, където рисувах в слънчевия петъчен следобед
и продължих през парка на юг. Прекосих просторните тревни площи и небето отново
увисна над дърветата, облачно и тъмно. Поспрях за малко край един широк воден
канал, където има праг и водата се спуска разпенена върху няколко скали. Градината беше пуста и тук и по нататък, в
южния си край. Единствено пълноводните потоци и буйната зеленина с разцъфналите
храсти напомняха, че е юни.
Скоро стигнах до Хаус
дер Кунст. Фасадата на изложбената зала от юг, където е входа, има каменна
облицовка и е обградена от тежка колонада. Не знам, каква е историята на тази
сграда, но видът ѝ изглежда мрачен. По каменната облицовка бяха разлепени
големи черно – бели снимки на детайли от различни човешки лица.
Фасадата на Хаус дер Кунст |
На първия етаж в Хаус дер Кунст сега има голяма изложба под надслов „Историята”, в която е представено съвременно изкуство от Парижкия музей „Жорж Помпиду”. В експозицията са изложени творби на художници от първото десетилетие на 21 век. Преобладават неконвенционалните форми – инсталациите.
Преобладават също авторите от арабските страни и от бившите съветски републики. Много от творбите имат политически подтекст. Вероятно, такава е концепцията на организаторите. Имаше листовки, които обясняваха това, но на мен ми е трудно да чета на английски. Друга подробност е, че ненавиждам концепциите. Смятам, че напоследък те станаха средство на „дървени философи” - писачи да изместват вниманието от изкуството и от творците му, върху себе си. Ако изкуството е изкуство, то трябва да носи преки внушения и въздействия и няма нужда да бъде обяснявано. А, ако трябва да бъде обяснявано, значи е недомислица, изсмукана от нечии пръсти. Сред творбите в изложбата имаше интересни и оригинални решения. Разгледах подробно и снимах това, което ми беше интересно.
Както повечето изложби
на съвременно изкуство, така и тази оставя у зрителя потискащо усещане, че
живеем в объркан свят, където идеалите са изкривени, хората са поставени в условия на
робски ограничения, а всевластни зли диктатори дирижират „играта”.
На
втория етаж, в единствената зала, която беше отворена, имаше инсталация на Сара
Мас Килоп, посветена на книгите и средствата за писане, но тя не ми направи
впечатление.В деня, в който музеите са затворени, аз реших да разгледам някои църкви в центъра на Мюнхен. Църквата „Сейнт Лукас” ме беше впечатлила с външния си вид. Тя се намира не далеч от Хаус дер Кунст, в една от пресечките на Максимилианщрасе и аз се отправих към нея. За съжаление, църквата не беше отворена и аз само я разгледах подробно отвън.
На същата улица, срещу храма има сгради с интересни фасади, украсени с декоративни скулптурни фигури. Подобни богато украсени фасади открих и по съседните улици.
Продължих към Изартор,
за да се върна към Мариенплац, защото близо до площада има няколко църкви.
Разгледах подробно и снимах арките и кулите на средновековната крепостна порта. Тя е единствената следа от оригиналните укрепления на града, която е запазена в първоначалния си вид с кулите, издигнати през 14 и 15 век. Интересно е да се наблюдават аркадите от различни гледни точки.
Портата Изартор |
Продължих към Новото
кметство и влязох в църквата на Светия Дух, но тук беше отворено само
преддверието. Към вътрешността на храма има метална решетка с врата, която беше
заключена. Все пак, през решетката видях дългия централен неф, ограден от бели
колонади, които отиват към олтара. Изключително красив е изящно декорирания
свод, дело на братя Асам. За съжаление, нямаше как да го разгледам добре.
Църквата на Светия Дух |
Централният кораб на храма на Св. Дух |
Прекосих Мариенплац и
тръгнах към емблематичната за Мюнхен църква, Фрауенкирхе. Вътре в храма имаше служба и по пейките бяха
насядали хора, които участваха в ритуала. Аз седнах на един от задните редове.
Вътрешното пространство на Фрауенкирхе е огромно и много изчистено от украса.
Църквата е три-корабна, като централният кораб е по – широк от страничните, но
най – впечатляваща е дължината им, която е повече от 100 метра. По – късно
прочетох, че това е най – големия храм в Южна Германия. Скоро службата свърши,
но хората не бързаха да излизат от църквата. Стори ми се неуместно да обикалям
и да разглеждам огромния интериор в този момент. Нямаше и какво толкова да се
разглежда – няколко дървени статуи по колоните и няколко гробници, които се
губят в огромното пространство. Фрауенкирхе е готическа катедрала, но външния ѝ
вид е много различен от типичните за готиката образци. Липсва богата украса на
западната фасада, а кулите ѝ са покрити с прочутите зелени куполи, които са се превърнали в емблема за Мюнхен.
Слънчев часовник над входа на Фрауенкирхе |
Скулптурна украса около входа на Фрауенкирхе. |
Когато излязох от храма, видях интересни
релефи на една от външните стени. Обиколих, за да ги разгледам и снимам. Това
са плочи с надписи и изображения на хора и цели фигурални композиции. В някои
от тях има различни символи и гербове, в други – присъстват Разпятието или
Кръстът. В някои - фигурите са точни, като пропорции и анатомия, други са
схематично – наивни. Аз предположих, че това са оброчни плочи, но по – късно
Анет ми каза, че това са надгробия.
Докато разглеждах релефите, заваля и дъждът
бързо се усили. Реших да прекратя обиколките за днес и се прибрах в моята
квартира.
14 юни 2016 – вторник
14 юни 2016 – вторник
Вчера
получих имейл от Анет. Тя ми пишеше, че през тази седмица ѝ се налага да си
смени работното време в галерия ГЕДОК и ще бъде в галерията в сряда, вместо във
вторник. Тъй като вторник е работен ден за галерията, Анет ме питаше, дали бих
могла да дежуря в изложбата ми днес, от 14 до 18 часа. Преди това, сутринта,
там щеше да бъде секретарката Елен Андерсон. Разбира се, аз веднага изпратих
положителен отговор. Така, днес следобед ще бъда в галерия ГЕДОК, а преди това,
мисля си, че времето ще ми стигне да разгледам музея Лембаххаус.
Отправих се към Кьонингсплац – площадът, зад който се намира прочутия музей. Когато влязох в прекрасната сграда на Лембаххаус, аз изобщо нямах представа от мащабите на музея и не можех да преценя, че ако разглеждам колекциите прецизно, времето което имах – до 13. 30, няма да ми стигне!
Отправих се към Кьонингсплац – площадът, зад който се намира прочутия музей. Когато влязох в прекрасната сграда на Лембаххаус, аз изобщо нямах представа от мащабите на музея и не можех да преценя, че ако разглеждам колекциите прецизно, времето което имах – до 13. 30, няма да ми стигне!
Лембаххаус е вила –
дворец, построена от Мюнхенския художник Франц фон Лембах в края на 19 век.
Архитектурният ѝ облик е издържан в духа на Италианския Ренесанс. През 1925 г.
вилата става собственост на града и е превърната в художествена галерия, която
представя Мюнхенската живописна школа от 19 век.
Днес тази голяма и представителна колекция е
експонирана на първия етаж и е допълнена с творби на художници от 20 век.
Случайно аз започнах разглеждането на тази част от музея, „отзад – напред” и
първо минах през залите, където е разположена експозицията на съвременните
творци. В нея е показано многообразието от тенденции в съвременната живопис и
моето общо впечатление е, че независимо от стиловото разнообразие,
представените автори и творби са на много високо ниво.
След това разгледах залите с изкуството от 19 век, където последователно са показани направленията от този период – реализъм, импресионизъм, модернизъм, с творби на най – значимите Мюнхенски художници, които са творили тогава. Направиха ми впечатление някои портрети и намерих паралели между творбите на Мюнхенските художници от края на 19 и началото на 20 век и творчеството на известни български художници от същия период и пак си спомних за големия брой български творци, които са получили образованието си в Мюнхен.
Не случайно Лембаххаус е известен като музеят на експресионистите от обединението „Синия конник”, което е основано в Мюнхен през 1912 г. На целия втори етаж, в десет зали е представена най – голямата колекция от творби на художниците от това обединение. Тя включва множество картини на Кандински, Явленски, Маке, Франц Марк, Паул Клее. За мен тази експозиция беше най – впечатляваща. Тя представлява едно от най – ценните притежания на Мюнхен по отношение на изобразителните изкуства. В статиите и учебниците по История на изкуството, когато се говори за експресионизма, изкуствоведите наблягат повече на философско – естетическата обосновка на движението. Затова, аз донякъде съм изненадана от факта, че повечето художници от групата „Синия конник”, са изключителни майстори на колорита. Техните търсения в тази посока по нищо не отстъпват на постигнатото от фовистите. Много от техните творби, които се намират в Лембаххаус, представляват най – добри образци на модернизма от началото на 20 век. С интерес и голямо внимание разгледах тази колекция - по – малко известните творби на Кандински от ранния му период, преди да създаде абстрактните си композиции; пейзажите от Мурнау на Габриеле Мюнтер; композициите на Марк и Маке; изчистените портрети на Явленски и акварелите на Клее.
В. Кандински |
В. Кандински |
Габриеле Мюнтер |
Габриеле Мюнтер |
Явленски |
Явленски |
Маке |
Франц Марк |
Маке |
Паул Клее |
Абстракциите на Кандински |
Разходих се из двора и се отдадох на удоволствието да съзерцавам изразителните му кътчета – фонтани, колонади, декоративни пластики, съчетани с богата растителност, която е в апогея на своя цъфтеж точно в този сезон.
Из двора на Лембаххаус |
Преди да напусна Лембаххаус разгледах изложба на съвременни художници в залите за временни експозиции на приземния етаж и си купих албум на обединението „Синия конник” от магазина на музея.
Из временната експозиция в Лембаххаус |
После, забързана, се отправих към Университета с надеждата, че ще си спомня номера на тролея, с който се отива до ГЕДОК. Юлия ми показа този начин на придвижване и вярвах, че ще се оправя! За съжаление, била съм разсеяна, когато пътувахме с Юлия. Ние с нея винаги много приказваме! Не съм запомнила спирките! Слязох от тролея по – рано, на спирка, която не беше близо до ГЕДОК. Лутането по непознатите улици допълнително ме забави и аз пристигнах в галерията със закъснение от час. Заварих Елен Андерсон, която тъкмо напускаше залата и заключваше. Аз трудно се разбирам с нея на английски и само се извиних за закъснението ми, без да се опитам да ѝ обясня!
Докато стоях в галерията в продължение на три
часа, посрещнах трима посетители. Първата жена, която дойде, разгледа изложбата
с голям интерес. Тя разговаря с мен и ме попита за пейзажите ми – до каква
степен се придържам към натурата и до колко съм вложила въображение. Попита за
цената на една от картините, но каза, че апартамента ѝ е малък и няма къде да я
окачи.
Повече снимки от експозициите в Лембаххаус и Хаус дер Кунст има тук
Няма коментари:
Публикуване на коментар